Natrag

Izvješće o praćenju utjecaja i provedbe Kreativne Europe u razdoblju 2021. – 2022.

Izvješće o praćenju Kreativne Europe 2021. – 2022. predstavlja rezultate rada Kreativne Europe kroz lako razumljive podatke, studije slučaja i citate, a s ciljem da se pokaže kako program djeluje za dobrobit kulturnih i kreativnih sektora te, na kraju, i za sve Europljane.
Autor
Author
DKE – Ured MEDIA Hrvatske
Objavljeno
Date
Friday
12
January
2024

U 2021. i 2022. godini Kreativna Europa podržala je ukupno 1909 projekata, od toga 1422 u sklopu Potprograma MEDIA, 441 u sklopu Potprograma Kultura te 46 u sklopu Međusektorskog potprograma, što predstavlja iznos od ukupno 674 milijuna eura sredstava EU-a.

Kako bi se neutralizirali učinci pandemije COVID-19, proračun Kreativne Europe za razdoblje od 2021. do 2027. preuzet je s trećinom proračuna posvećenog u prve dvije godine programa. Istodobno, zbog kašnjenja donošenja zakonske osnove proračun u 2021. godini je umjerenog iznosa, a zauzvrat je dosegao rekordne rezultate u 2022. godini. Posljedično, proračun se smanjuje u 2023. u usporedbi s razdobljem 2021. – 2022. nakon čega slijede mala godišnja povećanja do kraja tekućeg financijskog ciklusa.

Unutar svakog klastera proračun je raspoređen kako bi se odgovorilo na potrebe podržanih sektora. Potprogram MEDIA pokriva sve dijelove audiovizualnog vrijednosnog lanca stvaranja. U 2021. i 2022. godini objavljeno je ukupno 28 poziva. Većina poziva objavljuje se jednom godišnje, no neki se objavljuju i do dva puta godišnje, a neki svake druge ili čak treće godine.

U sklopu dvogodišnjeg razdoblja te vezano uz klaster za sadržaj ukupno je osigurano 97,5 milijuna eura za 478 projekata.

Najviše je potpora dodijeljeno za razvoj skupnih projekata, i to njih ukupno 166, zatim slijedi europski korazvoj s ukupno 117, TV i online sadržaj s ukupno 77, mini razvoj skupnih projekata sa 75 te razvoj videoigara i imerzivnog sadržaja s ukupno 44 odobrena projekta.

U sklopu klastera za poslovanje osiguran je iznos od 169,5 milijuna eura te s ukupno 758 podržanih projekata. Na prvom se mjestu nalazi poziv za europsku filmsku distribuciju s ukupno 482 odobrena projekta, sajmovi i umrežavanje s ukupno 86, zatim slijedi poziv za usavršavanje s ukupno 78,  prodajni zastupnici sa 70, inovativni alati i poslovna rješenja s 33 te MEDIA 360 s ukupno 9 odobrenih projekata.

Kada govorimo o klasteru za publiku, osigurano je ukupno 94,3 milijuna eura za 186 projekata. Prvo mjesto po ukupnom broju odobrenih projekata zauzimaju europski pojedinačni festivali, i to njih 92, filmovi koji putuju nalaze se na drugome mjestu s ukupno 49 odobrenih projekata, na trećem su mjestu mreže VoD platformi i operateri, i to s ukupno 18 odobrenih projekata, dok četvrto mjesto dijele mreže europskih festivala te razvoj publike i filmskog obrazovanja, svaki s ukupno 12 odobrenih projekata. Zatim slijedi poziv za mreže europskih kina (Europa Cinemas) s ukupno dvije potpore te posljednje mjesto zauzima prijevod i titlovanje s jednom potporom (ARTE).

Glavni izvori izravne javne potpore za audiovizualne sudionike u europskim zemljama su institucije koje rade na (pod)nacionalnoj razini. Njihovo glavno područje trošenja sredstava je proizvodnja (snimanje) u kontekstu audiovizualnog vrijednosnog lanca stvaranja. Potprogram MEDIA nadopunjuje i popunjava praznine putem sustava potpore.

Drugim riječima, rekordni proračun za 2022. od 226 milijuna eura odgovarao je prosječnim troškovima produkcije 84 od ukupno više od 1000 igranih filmova proizvedenih u EU. Također, Potprogram MEDIA mogao bi financirati samo 8% igranih filmova ako bi cijeli svoj proračun posvetio samo navedenom žanru i fazi stvaranja u AV lancu vrijednosti, koji u velikoj mjeri već opslužuje (pod)nacionalni javni izvori financiranja.

Potprogram MEDIA čini samo 1 - 2‰ od cjelokupnog europskog audiovizualnog sektora, a koji su s prihodima za 2021. procijenjeni na 91 milijardu eura. Imajući u vidu ta ograničenja, Potprogram MEDIA osmišljava svoje akcije s ciljem maksimiziranja svojeg utjecaja na tržištu, uvijek s europskom (prekograničnom) dodanom vrijednosti koja je u fokusu i ujedno prioritet. Također, prioritizira projekte s potencijalom trajnog, strukturirajućeg učinka na sve svoje aktivnosti.

HRVATSKA 2021.

Od ukupno objavljenih 11 poziva hrvatski korisnici sudjelovali su u njih 7 te u dva poziva od Europa Cinemas i osigurali ukupan iznos od 1.389.980 eura. Također je sudjelovalo ukupno 46 organizacija s 29 projekata te uz 62,8% sudjelovanja žena u ulozi prijaviteljica / redateljica / producentica / na vodećim pozicijama.

HRVATSKA 2022.

Godina 2022. s ukupno 2,5 milijuna eura predstavlja najbolji hrvatski rezultat od 2008. godine kada Hrvatska službeno postaje članica Potprograma MEDIA. U 7 MEDIA poziva te 2 poziva Europa Cinemas sudjeluje 41 hrvatska organizacija u 67 projekata te uz 59% sudjelovanja žena u ulozi prijaviteljica / redateljica / producentica / na vodećim pozicijama.

Ponosno želimo istaknuti da je TV serija 'Područje bez signala' (r. Dalibor Matanić, producentica Ankica Jurić Tilić / Kinorama) izdvojena u sklopu izvješća kao  jedina hrvatska TV serija koja je podržana za razvoj i produkciju Potprograma MEDIA te jedina hrvatska TV serija koja je proglašena najboljom TV serijom u sklopu TV sajma Series Mania 2021.

DOCUMENTS
DOKUMENTI
Nema povezanih dokumenta.
No links found.
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.